Du er her: WebStudie Websmeden Gode råd om markedsføring |
Når du endelig har fået taget dig sammen til at lave verdens bedste hjemmeside og har fået den uploadet, så vil du selvfølgelig gerne have webstedet publiceret, så alle kan få adgang til at se det.
Ved markedsføring af dit websted skal du være opmærksom på, at der findes 2 former for søgedatabaser på WWW. Der findes de deciderede robotdrevne, som hele tiden surfer rundt på nettet for at registrere websteder (eksempelvis: AltaVista og HotBot) - og der findes de indekserede kataloger, hvor du selv skal anmelde dit websted (eksempelvis: Jubii og Yahoo!).
Du kan forberede dig på, at de robotdrevne søgedatabaser kommer forbi dit websted. Du har nemlig mulighed for at anvende en række META-koder på siden. META-koderne indeholder oplysninger til søgerobotterne. Tag'et <META NAME=" " CONTENT=" "> skal placeres i websidens <HEAD>...</HEAD> tag. Nedenfor har jeg listet nogle af de væsentligste:
<META NAME="description" CONTENT="... tekst, som beskriver dit websted, f.eks. Besøg min hjemmeside, hvor du kan læse om nye forskningsresultater indenfor fysik ...">
<META NAME="keywords" CONTENT="... nøgleord, som er relevante for dit websted. Nøgleordene er de ord, som siden især vil blive indekseret under, f.eks. fysik atom atomer reaktion fusion fission kvantespring kerne proton neutron elektron ...">
<META NAME="Author" CONTENT="... navnet på skribenten, f.eks. dit eget navn ...">
<META NAME="Classification" CONTENT="... klassificering af din hjemmeside, f.eks. Hjemmesider, videnskab, forskning, fysik ...">
Du kan læse meget mere om META-koder her.
Hvis du skal have dit websted registreret i et indeks katalog, så må du selv manuelt anmelde siden. I Danmark kan du f.eks. koble op til Jubii og fortælle, hvad du kan byde på.
Submit it! påtager sig at registrere dit websted hos de vigtigste udenlandske søgemaskiner og kataloger. Herved sikrer du dig en rimelig world wide markedsføring.